Ran Hwang – Mixed media kunst gekruid met Zen Boeddhisme

Ran Hwang is een artieste uit Zuid-Korea die een subliem evenwicht heeft gevonden tussen haar creatieve kunst en een vorm van meditatie. Niet alleen maakt ze onvoorstelbare installaties en kunstwerken met honderden knopen, duimspijkers en kralen ze wordt bijna geabsorbeerd door haar projecten en leeft niet alleen van haar kunst maar vooral voor haar kunst.

Gigantische installaties maken met resten van de mode industrie het klinkt eenvoudig maar het is een hard tijdrovend werk welke op een vreemde manier therapeutisch lijkt te werken op Ran Hwang Het monnikenwerk vergt een enorme concentratie en soms lijkt ze te werken als in een creatieve trance.

Geboren in Zuid-Korea maar en haar tijd verdelend tussen New York en Seoel heeft ze een zeer distinctieve stijl ontwikkeld welke uniek is, het werk en de kunst komt tot stand dankzij Boeddhistische inspiratie en dat stralen de kunstwerken ook uit, een zenachtige toestand waarin men lijkt te verdrinken, een visuele pracht die de kijkers meeneemt naar zelfreflectie en een sfeer creëert die uiterst aangenaam is.

In de complexiteit en de grootsheid van haar projecten ligt een zekere berusting naast de onvermijdelijke bewondering voor een vakmanschap welke niet iedereen is gegeven. Haar creaties zijn zo overweldigend dat ze sereniteit en rust uitstralen, gevoelens die zeer prikkelend zijn om het visuele aspect te versterken.

Men voelt duidelijk dat er een rode draad en veel nadenken zit achter haar werk, iedere plaats van iedere knop is zorgvuldig gekozen, de metaforen en de symboliek is nooit ver weg en wat belangrijk is het resultaat is adembenemend mooi.

Haar murals zijn echte meesterwerken waarin ze handig van verschillende honderden stukken een geheel maakt door ze te assembleren op een dusdanige manier dat ze sterkte vormen in eenheid zonder verlies van hun individuele aspecten.

Wanneer ik naar het werk van Ran Hwang kijk is er een draaikolk van verschillende gedachten zoals de sterfelijkheid, de vergankelijkheid, de pure schoonheid van de elementen en de creatie, en die vrijgevochten kalmte die lijkt te overheersen zelfs in haar digitale werk, een bedenking over regeneratie, de cyclus van de natuur en de mens, Ying en Yang in de collectiviteit van schijnbaar onbenullige dingen zoals knopen, spijkers en kralen.

Haar fixatie op de kleine elementen in een collectief geheel is fascinerend te noemen, en is een bijna onderbewuste weergave van de maatschappij en de mens.

Meer info: WebsiteFacebookInstagram

Foto’s: Ran Hwang alle rechten voorbehouden met vriendelijke toestemming voor Thalmaray.co

Share this post

No comments

Add yours