Het monument van de Afrikaanse Renaissance – kunst of megalomanie?

In het arme en politiek getormenteerde Senegal staat in de hoofdstad Dakar een gigantisch monument van 150 meter hoog. Het domineert niet alleen de skyline van deze stad maar is ook het hoogste monument in Afrika.

Was a fun session. Not very happy with the results, so a great reason to go back and try again in better light. Image was captured by a camera suspended by a kite line. Kite Aerial Photography (KAP)

Het zou symbool moeten staan voor de Renaissance van Afrika, maar het is eerder een omstreden, politiek geladen monument in een totaal verarmde republiek. Opgetrokken in 2010 met groot tromgeroffel, staat het er nu wat verloren bij…als een jeugdzonde van een land dat economisch door de knieën gaat.

Image was captured by a camera suspended by a kite line. Kite Aerial Photography (KAP)

Het beeld werd ontworpen door Pierre Goudiaby en staat op het meest westerse plaats van het continent. De bedoeling was dat het een landmark zou worden, van ver herkenbaar, zoals een Afrikaanse “Vrijheidsbeeld”. De waarheid is dat slechts weinigen zelfs ooit gehoord hebben van dit monument.

Monument to African Renaissance dakar senegal africa 4

Opgetrokken in opdracht van President Abdoulaye Wade in 2010, is het nu eerder een belediging aan de duizenden armen van de hoofdstad. Armoede, natuurrampen, corruptie en honger zijn troef in dit Afrikaanse land, het beeld roept dan ook een grandeur op die totaal onbestaande is.

Monument to African Renaissance dakar senegal africa 7

Het beeld is opgetrokken in de Stalinistische megalomane stijl die eigen is aan Noord-Korea en was in de USSR periode in Rusland. Bombastisch, artistiek mooi, maar het mist zijn doel volledig. Vooral de kostprijs van 40 miljoen dollar ligt nog op de maag van de bevolking.

Image was captured by a camera suspended by a kite line. Kite Aerial Photography (KAP)

Komt er nog bij dat 94% moslim is, het beeld met de vrouw met half naakte borsten valt dus nog minder in de smaak, zoals we het gewoon zijn van de preutse en dictatoriale islam. Jammer voor de kunstenaar, beeld staat daadwerkelijk in het verkeerde land, men mag met zekerheid zeggen dat erkenning zal uitblijven.

Share this post

No comments

Add yours