Louise Bourgeois: Spider Woman

louisebourgeoismaman4

Louise Bourgeois was een  Frans-Amerikaanse artieste en is beter bekend als Spider Woman in de kunstwereld. Haar spinnenconstructies hebben haar wereldberoemd gemaakt. De gigantische spinnen die lijken te zijn ontsnapt uit een slechte B-film uit Hollywood  kregen van haar de liefkozende naam “Maman”. Relatief onbekend bij het grote publiek is ze een welbekende naam in de beeldhouwers wereld. Eén van haar spinnen werd onlangs verkocht voor 10,7 miljoen dollar, wat haar meteen de titel gaf van best betaalde vrouwelijke beeldhouwster.

Ze staat bekend als de stichter van “Confessional art”, haar werk is puur biografisch, in alle sculpturen liggen emoties zoals eenzaamheid, angst en verraad.

Biografie

Louise Bourgeois werd geboren in de Franse lichtstad in 1911. Haar ouders hadden een antiekzaak gespecialiseerd in antieke tapijten.

In 1924 had haar vader een affaire met de nanny, Louise zou de rest van haar leven getraumatiseerd zijn door de kennis van de echtelijke ontrouw. Ze zou haar vader blijven haten. In 1930 volgde ze les in de prestigieuze Sorbonne waar ze de richtingen wiskunde en kunst volgde. Haar vader dreef de spot met haar en was van oordeel dat kunst niets voorstelde. Tegen de ouderlijke wensen in bleef ze rondhangen in het artistieke milieu, toen een prof haar voorstelde om zich te wijden aan beeldhouwen in plaats van de schilderkunst.

Louise Bourgeois bleef koppig haar artistieke carrière uitbreiden na haar studietijd in de Sorbonne. Tot 1938 bleef ze les volgen aan verschillende kunstscholen. Haar inspiratie kreeg ze in de haatgevoelens die ze manifesteerde tegenover haar vader. Haar trauma’s ventileerde ze in haar kunstwerken. Uiteindelijk opende ze een kleine drukkerij. Het was in deze kleine winkel dat ze haar toekomstige echtgenoot zou ontmoeten; Robert Goldwater, een Amerikaanse kunsthistoricus. Hij kocht er enkele drukken van werken van Pablo Picasso en via geanimeerde gesprekken leerden ze elkaar beter kennen.  Uiteindelijk huwden ze en verhuisde de Française mee naar New York. Uiteraard greep ze de kans om zich in te schijven aan de “Arts Student League of New York” met beide handen aan. De volgende jaren waren gevuld met de uitbouw van haar oeuvre, pas in 1973 zou ze les geven aan prestigieuze Amerikaanse kunstscholen.

In 1982 werd Louise Bourgeois voor het eerst echt in de kijker geplaatst met een retrospectieve  in the Museum of Modern Art in New York. Ze werd wereldwijd geprezen, nog meer zelfs toen ze de durf had om te vertellen dat haar werk autobiografisch was. De indiscretie van haar vader werd plotseling wereldnieuws, een soort van bitterzoete wraak.

In 2010 had ze nieuw stokpaardje gevonden als activiste voor gelijke rechten voor holebi’s. Ze pleitte als eerste voor het huwelijk van homo’s en lesbiennes. Voordien had ze zich al ingezet voor de bestrijding en genezing van aids.

Haar afscheid van de wereld

De spider woman stierf op 31 mei 2010, ze was actief gebleven tot aan haar dood. Haar laatste grote werken waren pas enkele weken afgewerkt. Ze werd geprezen door de internationale pers en kreeg een speciale vermelding in de New York Times.

Haar echtgenoot Robert Goldwater stierf in 1973.

Deze briljante kunstenares was een bijzondere dame die de kunst gebruikte als therapie voor beschadigingen opgelopen in haar jeugd. Het zou resulteren in sommige van de meest imposante kunstwerken die de wereld ooit zag.

Wanneer men het geluk heeft om tussen de poten te kunnen lopen van haar reusachtige monsterachtige beelden is het met een soort van onbeschrijfbaar ontzag dat men kijkt naar de gigantische constructies. Ik herinner me levendig dat het voor mij een unieke ervaring was om een miniscule toeschouwer te zijn van iets zo kolosaal groot en prachtig. Er zal wel ergens een Freudiaanse uitleg zijn voor haar fascinatie voor spinnen, maar haar totale werk bevatte ook heel wat andere stukken die even fenomenaal waren/zijn.

 

 

 

 

Share this post

2 comments

Add yours

Post a new comment